5 loopbaancompetenties

De vijf loopbaancompetenties zijn opgenomen in de wettelijke eisen van vmbo en mbo. Op deze manier krijgen jongeren inzicht in zichzelf en passende studie- en beroepsmogelijkheden.

In deze tijd waarin werk verandert en loopbanen onzeker zijn, hebben jongeren aan een goede keuze van een beroep niet genoeg. Ze moeten hun loopbaan vormgeven. Vijf loopbaancompetenties van Marinka Kuijpers komen hierbij goed van pas.

5 loopbaancompetenties

Kwaliteitenreflectie: Het nadenken over wat de student (niet) kan en hoe hij of zij dit kan gebruiken in hun loopbaan. De leerling reflecteert het op eigen eigenschappen, competenties en vaardigheden. Feedback over hun eigen kwaliteiten kunnen ze dan vragen aan anderen.

Motievenreflectie: Het nadenken over wensen en waarden die van belang zijn voor de eigen loopbaan. Het gaat om bewustwording van wat de leerling eigenlijk belangrijk vindt in zijn of haar eigen leven, wat de leerling voldoening geeft en wat hij of zij nodig heeft om prettig te kunnen werken.

Werkexploratie: Het onderzoeken van eisen en waarden in werk en de mogelijkheden om te veranderen van werk. De student gaat op zoek naar werk waarin persoonlijke waarden overeenkomen met de normen en waarden die in dat werk gelden en waarin eigen kwaliteiten aansluiten bij de ontwikkelingen die in dat beroep voorkomen.

Loopbaansturing: Het plannen, beïnvloeden en bespreken van de manier hoe de student zelf leert en werkt gericht op loopbaanontwikkeling.

Netwerken: Contacten opbouwen en onderhouden op de arbeidsmarkt gericht op de loopbaanontwikkeling. Het is handig om netwerkcontacten te gebruiken om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen, werkmogelijkheden en om feedback te krijgen op de leerling zijn of haar eigen functioneren.

Wil je nu meer weten over hoe je de loopbaancompetenties praktisch kunt toepassen? Neem dan contact op met ons, of kijk eens bij ons trainingsaanbod en onze producten hier op de website.

Deel deze pagina:

Klaar voor morgen!

Om leerlingen klaar te stomen voor morgen, is het nodig om op een andere manier kijken naar – en invulling geven aan – onderwijs. Wat het gaat niet alleen om het borgen van LOB voor leerlingen, ook het managementteam van de school moet worden aangesloten op deze (nieuwe) manier van opleiden. Net als ouders en docenten van voor- en vervolgopleidingen. Onze duurzame aanpak hebben we om weten te zetten in een 6 stappen plan. Op weg naar toekomstgericht onderwijs. Klaar voor morgen!

"Een club van doorgewinterde professionals.”
Annemiek Grootendorst, opdrachtgever
“Ik heb heel veel geleerd en vond jullie input en begeleiding erg waardevol!
Deelnemer 'Loopbaangesprekken'
Het zijn deskundige mensen die weten wat LOB is en hoe scholen dit het beste kunnen versterken.”
Mariska Rijsdijk, opdrachtgever
Previous slide
Next slide

Klanttevredenheid: 8,7

Uitgelicht