Marinka Kuijpers, Aniek Draaisma, Judith Semeijn en Beatrice van der Heijden hebben een artikel over hun onderzoek naar een loopbaanperspectief op leven lang ontwikkelen gepubliceerd.
Het resultaat van het onderzoek is een nieuwe definitie voor leven lang ontwikkelen. Een die de verschillende perspectieven op leven lang ontwikkelen integreert en dialoog stimuleert.
De nieuwe definitie luidt alsvolgt:
‘(Pro)active development of qualities throughout life, based on one’s motives and possibilities, for a sustainable contribution to society, one’s work environment, one’s health and happiness, now and in the future.’
Uit de bevindingen van het onderzoek is gebleken dat verschillend wordt gekeken naar en omgegaan met leven lang ontwikkelen. Het blijkt vaak te gaan over het behalen van persoonlijke doelen óf het behalen van doelen van een organisatie. Overeenkomsten tussen de twee blijken niet vaak onderwerp van gesprek.
De nieuwe definitie combineert de economische en de psychologisch, betekenisgevende perspectieven en focust daarbij niet alleen op huidige doelen maar ook op toekomstige doelen van individuen en organisaties.
Meer lezen:
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/er-04-2024-0253/full/html
LOB-activiteiten inzetten is één, maar wij weten dat de manier waarop deze worden uitgevoerd invloed heeft op de effectiviteit. De volgende zes stappen zijn van belang voor effectief LOB op school: