Hoe kan de grootste bijdrage aan de samenleving en het geluk van mensen worden geleverd?
Wat roept deze vraag in je op?
En wat betekent het antwoord op deze vraag voor jou als onderwijsprofessional, opleider of begeleider binnen een arbeidsorganisatie, werknemer bij een kennisinstelling of trainer, coach bij een trainings-, advies- en coaching bureau?
Kijk, het kabinet wil dat meer werkenden en werkzoekenden van 25 tot 65 jaar verder leren. Dat ze zich een leven lang blijven ontwikkelen. Dit staat op pagina 20 van de Rijksbegroting van de huidige regering en zij heeft daarmee als doel ‘om voor de toekomst een beweging op gang te krijgen waarin een leven lang ontwikkelen een vanzelfsprekendheid wordt’. Daarnaast wordt in het advies van de Raad van State over de Miljoenennota 2020 gesteld, dat ingrijpende veranderingen zoals grote transities en oplopende personeelstekorten op de arbeidsmarkt een structuuraanpassing richting een leven lang ontwikkelen noodzakelijk maken. Maar, vakblad Profiel, een vakblad voor en met professionals in het beroepsonderwijs, wijst er in juni 2023 op dat mensen zich pas ontwikkelen als dit bijdraagt aan het versterken van hun kwaliteiten om werk te kunnen doen waarvoor ze gemotiveerd zijn’.
Leven lang ontwikkelen vraagt volgens vakblad Profiel om een specifieke leer- en ontwikkelcultuur waar mogelijkheden zijn om samen te leren, te oefenen, dingen uit te proberen en te profileren. Deze cultuur vraagt ook om een nieuwe taak, plaats en werkwijze van onderwijsprofessionals en opleiders en begeleiders binnen arbeidsorganisaties. Deze zouden in ontwikkelnetwerken moeten gaan samenwerken vanuit gelijke ambities en verschillende kwaliteiten waarbij de ontwikkeling van zelfsturing en gedeelde verantwoordelijkheid centraal zou moeten staan.
Wat betekent zo’n leer- en ontwikkelcultuur voor jouw huidige rol? En hoe ervaar je dat?
Bronnen:
Rijksbegroting 2025 hoofdstuk. VIII+Onderwijs+Cultuur+en+Wetenschap.pdf
Vakblad_Profiel_06_2023_p22_23.pdf
LOB-activiteiten inzetten is één, maar wij weten dat de manier waarop deze worden uitgevoerd invloed heeft op de effectiviteit. De volgende zes stappen zijn van belang voor effectief LOB op school:
- Start als school met een visie op LOB!
- Maak LOB een doorlopende lijn in het curriculum. Dit zorgt voor draagvlak en succes.
- Zorg voor concrete handvatten en uitgangspunten om loopbaangericht te begeleiden.
- Laat een (digitaal) loopbaandossier aanleggen! Dit maakt de ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk.
- Creëer een doorlopende LOB lijn tussen ouders, beroepspraktijk en de opleiding(en).
- Zorg er tot slot voor dat je LOB borgt in de leeromgeving voor een duurzaam effect.