Werkgevers zoeken mensen met intrinsieke motivatie en competenties die verder rijken dan professionele kennis.
In een veranderende arbeidsmarkt is de ontwikkeling van loopbaancompetenties essentieel. De ontwikkeling van loopbaancompetenties is een dynamisch en cumulatief ontwikkelingsproces dat versterkt kan worden door gerichte interventies.
Zo wordt de loopbaanontwikkeling van studenten het best gestimuleerd binnen een loopbaan georiënteerde leeromgeving die hen helpt om ervaringen op te doen, te reflecteren en keuzes te maken. Het uiteindelijke doel is, schrijft Marinka Kuijpers in het artikel ‘Career Competencies, Preparing Students for the Future’ dat op 9 mei jl. in Social Sciences is gepubliceerd, om aanbevelingen te ontwikkelen voor het creëren van een leeromgeving die de ontwikkeling van loopbaancompetenties bevordert.
Om dit bereiken dient het onderwijs zo ingericht te worden dat studenten geholpen worden met zelfreflectie en zelfmanagement, dat er wordt samengewerkt met het bedrijfsleven en er sterk leiderschap is binnen de school ten aanzien van loopbaanontwikkeling. Ten slotte dient nationaal beleid te focussen op het professionaliseren van schoolleiders, leidinggevenden en docenten zodat zij studenten daadwerkelijk effectief kunnen begeleiden.
Meer lezen? Klik op de link.
https://loopbaangroep.nl/wp-content/uploads/2025/05/socsci-14-00291.pdf
LOB-activiteiten inzetten is één, maar wij weten dat de manier waarop deze worden uitgevoerd invloed heeft op de effectiviteit. De volgende zes stappen zijn van belang voor effectief LOB op school: