Leerlingen voorbereiden op een vak of discipline is niet meer genoeg

Dit zegt Marinka Kuijpers in een gesprek met biologieleraar en lerarenopleider Basten Berg. "Hoe onzekerder de buitenwereld, hoe meer je zekerheid moet halen uit jezelf." Maar wat dan te doen?

Kuijpers benadrukt dat het belangrijk is hier vaardigheden voor te ontwikkelen en dat een biologieleraar in zijn of haar vakles dit kan doen door aandacht hebben voor de loopbaancompetenties. Bijvoorbeeld door leerlingen of studenten:

✅ complimenten te geven als iets goed gaat
✅ na te laten denken over wat ze goed kunnen
✅ op het moment dat een leerling boos of enthousiast wordt uitvragen waar ze boos of enthousiast door worden
✅ iets te vertellen over jouw vak en het werk dat daarmee te maken heeft
✅ laten experimenteren bijvoorbeeld met een eigen project
✅ hun netwerk aan te laten spreken om dingen voor elkaar te krijgen

Meer horen? Luister en bekijk het hele gesprek via onderstaande link.

Basten Berg zegt na afloop van het gesprek verontrust: “Mijn leven als leraar staat op losse schroeven.” Vervolgens stelt hij zichzelf gerust: “De opdracht is voor mezelf een vervolgstap formuleren en die hoeft niet groot te zijn.” 

https://youtu.be/oh0Wm6D6cdw