Als je door de bomen het bos niet meer ziet

“In Nederland heeft ongeveer 1 op de 3 jongeren last van prestatiedruk (Toenders et al., 2023). Het gaat hierbij om een gevoel van stress waarbij jongeren het gevoel hebben aan verwachtingen te moeten voldoen”, stelt het Trimbos-instituut e.a. in het onderzoek naar risicofactoren en oplossingen voor prestatiedruk en stress bij mbo-studenten. Het ervaren van stress en prestatiedruk kan grote gevolgen hebben voor studenten. Zo dragen deze bijvoorbeeld bij aan een verminderde motivatie, het belemmeren van studieprestaties en studie-uitval (Pascoe et al., 2020).

Het onderzoek geeft inzicht in risicofactoren en beschermende factoren van prestatiedruk en stress bij studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Daarnaast is de opzet om handelingsperspectieven te bieden voor onderwijsinstellingen voor mbo, studenten, overheid en andere belangrijke actoren om prestatiedruk en of overmatige stress te voorkomen en te verminderen. “Met veel studenten in het mbo gaat het gelukkig goed, zij ervaren niet veel druk en stress en zitten goed in hun vel. Uitspraken die in het onderzoek worden gedaan richten zich op de groep studenten die wel druk en stress ervaart.” Uit het onderzoek zijn de volgende aanbevelingen gekomen voor het voorkomen en verminderen van prestatiedruk en stress:

“De onderzoeksresultaten geven aanwijzingen om de oplossingen te zoeken in 4 sporen:

  1. Verminderen van de opstapelende verantwoordelijkheden en daaruit voortkomende overbelasting die ontstaat vanuit de context van de student, maar waar zij zelf geen of weinig invloed op hebben.
  1. Het versterken van de vaardigheden van studenten zelf in het om kunnen gaan met prestatiedruk en stress.
  2. Het versterken van de sleutelrol van de docent/begeleider.
  3. Het bevorderen van de erkenning en waardering van mbo-studenten en de gelijkheid tussen mbo-, hbo- en wo-studenten hierin.”

Vanaf hier zoomen we in op spoor 3: de sleutelrol van de docent/begeleider in het mbo. “Die is eerder ook al geconstateerd in eerdere onderzoeken (Kleinjan et al., 2020; Doornwaard et al., 2021; Dopmeijer et al. 2023). In dit derde spoor gaat het om de vraag: hoe kunnen we teams van docenten en begeleiders goed toerusten om regieversterkende begeleiding vorm te geven? De aanbevelingen hiervoor hebben betrekking op een tweetal thema’s: de inzet van voldoende docenten enerzijds, en het bieden van voldoende kwaliteit van de begeleiding anderzijds door het goed toerusten van docenten en begeleidingsteams om hun begeleidingstaak uit te voeren. De aanbevelingen sluiten aan bij een reeds ingezette koers binnen de sector mbo. Aansluitend bij de doelstellingen van de Werkagenda MBO (2023-2027) wordt dan ook aanbevolen om de komende jaren te investeren in de deskundigheidsbevordering van docenten en ander begeleidend personeel door hun kennis en handelingsperspectief ten aanzien van mentale gezondheid, studievaardigheden en mediawijsheid te vergroten. Hiermee wordt een steviger basis gevormd voor het begeleiden van studenten.”

Bron: https://open.overheid.nl/documenten/dpc-2a6ccb8e71bf340afc4b9070ebdce52b4a121801/pdf

https://loopbaangroep.nl/wp-content/uploads/2024/10/20240918-Trimbos-instituut-e.a.-Concrete-tips-van-studenten-Take-actions-voor-het-verminderen-van-stress-en-prestatiedruk-op-het-mbo-2.pdf

Meer weten?

Mail ons. We gaan graag met je in gesprek.