Wil jij de zelfsturing van jongeren vergroten?
Prof. dr. Marinka Kuijpers zegt in het artikel ‘Aandacht voor de ZQ in het onderwijs’ in het tijdschrift van BiOND, de vereniging voor begeleiders in het onderwijs, dat voor zelfvertrouwen en zekerheid in een onzekere omgeving zoals de arbeidsmarkt, zelfsturing van belang is. Zij vraagt zich af of jongeren geleerd hebben om zich te ontwikkelen als werk verandert. “Mensen moeten zich staande zien te houden en in beweging komen in een bewegende omgeving om succesvol mee te kunnen doen in de samenleving.”
Hiervoor is nodig dat jongeren kunnen experimenteren, oefenen met regie nemen en leren bijdragen aan doelen van (mensen in) hun omgeving vanuit eigen motieven en kwaliteiten. En dit vergt een andere begeleiding van leraren tijdens hun les, het vormgeven van een curriculum en ondersteuning van het management dan in traditioneel aanbodgericht onderwijs.
Meer weten over hoe je jouw leerlingen of studenten leert aan het roer te staan van hun eigen loopbaanontwikkeling? Stuur een mail naar info@loopbaangroep.nl dan nemen we contact met je op.
Bron: Biond Magazine, januari 2024, jaargang 3, nummer 2.
LOB-activiteiten inzetten is één, maar wij weten dat de manier waarop deze worden uitgevoerd invloed heeft op de effectiviteit. De volgende zes stappen zijn van belang voor effectief LOB op school:
- Start als school met een visie op LOB!
- Maak LOB een doorlopende lijn in het curriculum. Dit zorgt voor draagvlak en succes.
- Zorg voor concrete handvatten en uitgangspunten om loopbaangericht te begeleiden.
- Laat een (digitaal) loopbaandossier aanleggen! Dit maakt de ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk.
- Creëer een doorlopende LOB lijn tussen ouders, beroepspraktijk en de opleiding(en).
- Zorg er tot slot voor dat je LOB borgt in de leeromgeving voor een duurzaam effect.