Tijdens de conferentie van de International Association for Educational and Vocational Guidance, IAEVG2023, eind juni, vond een speciale sessie plaats georganiseerd en uitgevoerd door leden van het Noloc kennisnetwerk.
Kennisprofessionals en sessiedeelnemers spraken met elkaar over de vraag: zelfmanagement als ideaal in loopbaanontwikkeling: wanneer en wanneer misschien niet haalbaar?
Marinka Kuijpers van Loopbaangroep deed in haar presentatie tijdens deze conferentie de oproep om het AQ, het Agency Quotiënt, van mensen te vergroten om zo loopbaanontwikkeling en een leven lang leren te stimuleren. Het begrip ‘agency’ gaat over het vermogen van iemand om te handelen in een bepaalde situatie.
Hoe denk jij als begeleider, docent of leidinggevende eigenlijk over het ideaal van zelfmanagement, agency of zelfsturing in loopbaanontwikkeling en LOB? Is het van belang ‘ja’ of ‘nee’? En moeten we dit zelfmanagement überhaupt wel nastreven?
Wij, van Loopbaangroep gaan graag in gesprek want we vinden het van belang om samen verder te komen en te groeien. We zijn benieuwd naar jouw visie, vragen, ideeën of anderszins. Wil je reageren? Dat kan via info@loopbaangroep.nl of https://www.linkedin.com/posts/loopbaangroep_iaevg2023-noloc-zelfmanagement-activity-7120405194017775616-2OAE?utm_source=share&utm_medium=member_ios
(In een volgende post delen we de uitkomst van de sessie)
LOB-activiteiten inzetten is één, maar wij weten dat de manier waarop deze worden uitgevoerd invloed heeft op de effectiviteit. De volgende zes stappen zijn van belang voor effectief LOB op school: