Merk jij ook weleens dat je jezelf bij het thema leven lang ontwikkelen (LLO), afvraagt: wie, wat, waar gaat het eigenlijk over?! Net zoals het komisch duo Theo en Thea zich dit regelmatig afvroeg in hun gelijknamige jeugdprogramma, uitgezonden door de VPRO tussen 1985 en 1989.
Dat is niet gek want onderzoek (e.g., Kuijpers en Draaisma, 2020) laat zien dat er verschillende perspectieven zijn op Leven Lang Ontwikkelen. Gesprekken hierover kunnen daarom resulteren in spraakverwarring en onbegrip. De aanleiding, het wat, waartoe en hoe van LLO kan meer reactief of proactief van aard zijn en meer gericht op welvaart van organisaties of de samenleving, of welzijn van mensen.
Benieuwd hoe jouw perspectief is op leven lang ontwikkelen?
Marco Mazereeuw en Marinka Kuijpers hebben een LLO dialoog-model ontwikkeld waarin de verschillende perspectieven zichtbaar en bespreekbaar worden. Download dit model nu en ga binnen jouw organisatie het gesprek aan over het wat, waartoe en hoe van leven lang ontwikkelen.
https://leerloopbanen.nl/nieuws/leven-lang-ontwikkelen-dialoogmodel
LOB-activiteiten inzetten is één, maar wij weten dat de manier waarop deze worden uitgevoerd invloed heeft op de effectiviteit. De volgende zes stappen zijn van belang voor effectief LOB op school: