LOB, hoe doe je dat? Tips van andere scholen

Zo doen anderen dat!

LOB staat op de agenda. Althans, voor de meeste scholen. Maar hoe pak je dat nou slim aan? Wat kun je leren van andere scholen? We spraken een aantal van onze (oud-)opdrachtgevers en vroegen hen om de beste tips te delen.

achievement-adult-african-1059116

Wat is jouw tip voor andere scholen die LOB willen verstevigen?

Gertrude van den Brink, Wellantcollege:

“Als je echt iets wilt met LOB, moet je investeren in de mensen die het gaan trekken. Het is belangrijk dat de juiste persoon op de juiste plek staat: een team van mensen die ervaren hoe leuk het is en werken vanuit enthousiasme.

Verder is van belang om te investeren in het uitwerken en delen van een heldere visie en vervolgens -door de juiste ondersteuning- stimuleren dat collega’s zelf gaan nadenken hoe zij hier concreet vorm aan kunnen geven En vergeet niet: geduld is een schone zaak.”

Madelon Bontje, ’t Heerbeeck college:

“Werk vanuit de gedachten ‘wat hebben we al’ of ‘wat doen we al’. Vanuit de onbewuste bekwaamheid van docenten en mentoren maak je ze stap voor stap bewust bekwaam. Daarna kun je de visie ontwikkelen. Doe het vooral samen.

Zorg er ook voor dat kennis van docenten en mentoren up-to-date blijft, dat ze toegang hebben tot intervisie, met elkaar in gesprek gaan en van elkaar leren.”

Jasper de Wijs, Het Element:

“Gebruik de kwaliteit van de mensen die je hebt in de organisatie. Zorg dat zij geschoold zijn en dat zij hun scholing verder de organisatie in kunnen brengen.

Daarnaast: stop met 10-minuten gesprekken en laat de leerling zelf het gesprek voorbereiden. Laat de leerling zélf vertellen aan ouders. Begeleid dat; zorg dat de leerlingen en mensen daar de tijd voor krijgen. Je zult merken dat de betrokkenheid (ook van ouders) groter wordt en dat leerlingen veel meer eigenaarschap voelen over school en loopbaan.”

 

Welke tip wil je meegeven m.b.t. het loopbaandossier?

Madelon Bontje, ’t Heerbeeck college:

“Als stip op de horizon: ga aan de slag met een goed loopbaandossier. Voor leerlingen helpt het echt als het loopbaandossier er leuk en goed toegankelijk uitziet. Vooral dat ze het makkelijk kunnen gebruiken. En het moet goed verankerd worden in de school: mentoren die leerlingen erop wijzen en er gesprekken met hen over voeren.”

Ginette Voetberg, Almere College:

“Als je een (nieuw) loopbaandossier in gebruik gaat nemen, is het goed om het volledige team te betrekken. Dat geldt eigenlijk voor LOB in het geheel. Laat het niet alleen bij de mentor liggen, maar betrek ook de vakdocenten. Er moet aandacht zijn voor LOB en het loopbaandossier. En het moet regelmatig terugkomen.

Verder is het ook belangrijk om geduld te hebben; niet te snel te willen. Begin bij leerjaar 1. Op den duur zal het zich terugverdienen in leerjaar 3 en 4, wanneer leerlingen hun reflecties en vervolgstappen gaan benutten om keuzes te maken. LOB kost tijd, en de implementatie van een loopbaandossier evengoed.”

 

Wil je meer lezen over de aanpak van andere scholen? Dat kan! In onze rubriek ‘LOB, zo doen anderen dat’ lees je de verhalen van o.a. Wellantcollege, GSG Guido, Almere College en meer.